FOTOREPORTÁŽ: MYSTERY MUSIC

13.1.2016

Tomáš Reindl – tabla a Elena Kubičková – esrádžFestival Mystery Music probuzen k životu

Festival Mystery Music si dal do vínku přinést na naši hudební scénu mysteriózní, záhadný či přesahující prvek. A to se mu také podařilo. V jednom dni proběhly tři koncerty „Od kořenů ke hvězdám". Na prvním zaznělo didgeridoo, druhý přinesl klasickou indickou hudbu a třetí byl složen ze skladeb podle horoskopu sestaveného přímo pro den konání festivalu, tedy 20. prosince v Buranteatru v Brně.

Festival zahájil koncert Dalibora Neuwirta s jeho několika druhy didgeridoo. I když Dalibor patří k mladé generaci hudebníků, má svoje živé a rytmické improvizace velmi vyzrálé. Při změnách nástrojů bavil publikum historkami, v nichž popisoval nákup novodurových trubek nebo vdechnutí života do lešenářské trubky. Na tyto zahrál a ukázal, že i jejich zvuk umí rozvibrovat naši mysl. V druhé půli koncertu se k němu přidali flétnista Jan Kramář a kytarista Ondřej Benki Benkovič. Společně vytvořili hudební wellness a zvukově nás hladili a kolébali.

MYSTERYM-4661U nás téměř neznámý indický nástroj esrádž a rovněž málo známý princip indické hudby představila Elena Kubičková v programu Hindustánské rágy. Společně s tablistou Tomášem Reindlem vysvětlili princip rág (melodických vzorců) a tál (rytmických vzorců). Ve více než hodinové improvizaci, avšak postavené na velmi propracovaném systému, navodili meditativní a klidnou atmosféru.

Vrcholem festivalu se stalo vystoupení Dua L&M s programem sestaveným na základě horoskopu pro tento den a hodinu. Sopranistka Lucie Rozsnyó [rožňó] postupně vyložila některé aspekty horoskopu (celá interpretace by zabrala i několik hodin) a tím provázela mezi jednotlivými skladbami autorů převážně začátku 17. století. Miloslav Študent ji citlivě doprovázel na arciloutnu a barokní kytaru. Během jejich vystoupení jsme měli možnost „on-line" pozorovat malíře Vladimíra Kiseljova, jak tvoří obraz malovaný podle energie znějící hudby. Festival obohatila i výstava jeho dalších obrazů.

Občerstvení ve stylu raw food zajišťovalo Jídlo láskyV předvánoční atmosféře se festival stal příjemným zastavením
a příležitostí ke zklidnění. Uvědomění si, že hudba má tu sílu uzemnit, uklidnit a otevřít naší mysli nové prostory. K tomu přispělo i občerstvení ve stylu raw food. V předvánoční době byl především o „cukrawí" velký zájem.

Miloslav Študent – arciloutna, Lucie Rozsnyó – zpěv a Vladimír Kiseljov – živá malbaMYSTERYM-4337MYSTERYM-4666Dalibor Neuwirt – didgeridoo Ondřej Benki Benkovič – kytara, Jak Kramář – flétna a Dalibor Neuwirt – didgeridooMYSTERYM-04919

Videogalerie:

Video 1
Video 2