Z VELKÉ BÍTEŠE NA SKŘIPINSKÝ MLÝN - 24 km

Památník posledního_vlka_Jindřichov_mapy.cz_DanaCYKLOTRASA č. 5181

Středně obtížná cyklotrasa, vhodná pro MTB a trekingová kola. Vede po silnicích II. a III. třídy, účelových komunikacích, s povrchem asfaltovým, zpevněným i nezpevněným.

PRŮBĚH CYKLOTRASY

začátek   Velká Bíteš
  3.00 km  Demáčky
  4.00 km  Jindřichov u Velké Bíteše
  9.00 km  Jinošov (478 m.n.m.)
13.00 km  Kralice nad Oslavou (432 m.n.m.)
16.00 km  Březník
19.00 km  Kuroslepy (334 m.n.m.)
24.00 km  Skřipinský mlýn

POPIS TRASY

• z Velké Bíteše vyjedeme směrem na Velké Meziříčí, a ještě před posledními domy odbočíme vlevo na silnici do Jindřichova okolo Rajhradského rybníka

• za rybníkem hned po prvním stoupání uvidíme vpravo od silnice zasazený smírčí kříž

• u Hájenky Demačky pokračuje cyklotrasa rovně směrem na Jindřichov

• projedeme Jindřichovem kolem bílé kapličky (zvoničky) a u křížku odbočíme z hlavní silnice vlevo

• budeme projíždět Jinřichovskou oborou kolem přírodní památky Olšoveček (po pravé straně), jde o dvojici čistých lesních rybníčků a písčitý Pucovský potok, které skrývají ohrožené druhy ryb a obojživelníků, u potoka žije rak říční. Je tu studánka Holubí a dřevěný přístřešek u studánky. Po levé straně cesty leží studánka V olších, je u ní opravený přístup a posezení.

• další zajímavostí o kousek dál je Památník zastřeleného vlka, kamenný pomník nese letopočet 1861, v tomto roce byl zastřelen poslední vlk na Jinošovsku a nejspíše také na Vysočině, vycpaného vlka mají na zámku v Náměšti nad Oslavou

• pokračujeme kolem rybníka Bělizna a najedeme na silnici z Pucova do Jinošova, Jinošovem projedeme až k Jinošovské oboře

U turistického rozcestníku Skřipina – levý břeh tato část cyklotrasy končí.

Dá se zde napojit na Mlynářskou cyklotrasu č. 5106, která vede směrem na sever do Náměště nad Oslavou a na jih do Mohelna a NPR Mohelenská hadcová step. Nebo se lze vrátit po silnici č. 392 do Březníku a jet stejnou trasou zpět.

cyklotrasa5181-mapa nova

Foto: mapy.cz

KUROSLEPSKÝ (SKŘIPINSKÝ) MLÝN

Skřipinský mlýn_KuroslepyKuroslepský mlýn ve Skřipině leží při starodávném brodu přes řeku Oslavu. Vznikl asi v polovině 14. století. První listinná zmínka je v Zemských deskách – Smolné knize z roku 1382, kde je psáno, že se ve mlýně zdržovali lapkové a koniberci a bylo proti nim zakročeno. Další písemný doklad je z roku 1387. V této době byl již vybudován hrad Kraví Hora, kdy její majitel Ješek z Náchoda prodal část svého majetku v Kuroslepech i s mlýnem Jindřichovi a Přibkovi ze Šelenberka. V roce 1560 zde žil mlynář Vavřinec.

Nynější majitelé požádali o navrácení nevyužité lokality a po delších složitých jednáních jim byla samota čp. 32 vrácena. Po smrti jejich rodičů objekt rozdělili na dvě obytné jednotky. Budovu bývalé mlýnice po náročné adaptaci obývá Lubomír Theimer s rodinou. Jde o čtyřboký areál mlýna, částečně zachovaná zástavba převážně z první poloviny 20. století (vstupní patrové křídlo s jednoduchou fasádou).

Mlýn je bohužel nepřístupný.

Zajímavost: V roce 2004 při vojenském cvičení u mlýna zahynulo 6 britských vojáků ve zříceném vrtulníku. K havárii došlo v rámci společného vojenského cvičení České a britské armády nazvaného Flying Rhino - Létající nosorožec.
Po odletu z Náměště narazil vrtulník do elektrických drátů při nízkém letu údolím řeky Oslavy u Kuroslep. Stroj dopadl částečně do řeky. Po dopadu se vznítil a uhořelo v něm šest členů posádky. Jsou tu umístněné 2 pamětní desky - česká a anglická.