Page 34 - Zpravodaj Velk

Basic HTML Version

|
Prosinec
2015
Zpravodaj Město Velká Bíteš
www.velkabites.cz | www.bitessko.com
i když jsme křesťané, by měla být nábožensky neutrální. Neměla by nadržovat žádné, ani té vět-
šinové náboženské instituci, ale naopak by neměla pronásledovat ani tu nejmenší náboženskou
skupinu či instituci. Tohle je pohled, který má celou řadu zastánců, to je pohled, který nahlíží
proměnu křesťanství v období osvícenství
,
tj. sekularizace a toho všeho, co proběhlo v posled-
ních dvou třech stoletích, jako určitý předobraz, jako určitá naděje na cestě k budoucím podo-
bám islámu. Konec konců mladí lidé ve všech islámských zemích se přece jen houfně otevírají
všem těm ne úplně nejšťastnějším podobám západního životního stylu a ti konzervativnější,
starší, to přece jenom neradi vidí, ale přesto to nemohou zastavit nebo tomu trvale zamezit.
Pesimisté
mají za to, že islám je ve své podstatě bytostně násilnické náboženství, které se ohání
nábožensky zdůvodňovanou nadřazeností, která opravňuje muslimy k tomu, aby byli ná-
silničtí a třeba i krutí ke všem, kteří jejich víru nesdílejí. A potom tito spíše skepticky na-
ladění lidé spatřují v Usámovi Bin Ládinovi nebo v Al-Kaidě nebo v tzv.
Islámském státě
právě prozrazení té bytostné podstaty islámu, tedy, že konečně je ta maska stržena a tohle
že je ten pravý islám. To, co je výhoda, je skutečnost, že mezi muslimy se ten rozhovor
o tom, co je ten pravý islám, vede ještě vášnivěji než mezi Evropany. Ten rozhovor, který
není křesťansko-islámský nebo evropsko-islámský, ale je islámsko-islámským rozhovo-
rem o budoucnosti islámu. Ten je vlastně daleko dramatičtější, daleko mnohovrstevnatější
a vidíme, jak se prolíná všemi těmi politickými i ozbrojenými konflikty a teroristickými
činy tady v Evropě nebo v jiné části světa. Vidíme také, že ve všech těch konfliktech mus-
limové bojují a umírají na obou stranách.
Vzhledem k tomu, že muslimové mají tu obrovskou výhodu, která je současně nevýho-
dou - ve srovnání zejména s křesťanstvím v jeho nejmasovější římsko-katolické podobě,
že nemají žádný Vatikán, nemají žádný učitelský úřad církve v čele s římským biskupem,
nemají v podstatě žádný orgán, který by na základě instituční autority mohl říct, tohle
je ten
pravý islám
. A tím pádem toto je špatný islám, který může hlásat pouze ten, kdo
bude smířen s tím, že už nebude považován za muslima. Tohle islám nemá. Islám je snad
s výjimkou toho íránského šíitského islámu, který je opravdu výjimkou potvrzující pravi-
dlo, a šíitů je pouze 10 až 15% všech muslimů, tak ten většinový 85-ti až 90-ti procentní
nemá žádnou hierarchii, nemá žádnou obecně přijímanou a hlavně vymahatelnou autoritu,
která by ten i onen výklad koránu nebo celkově ty normativní tradice nějakým zásadním
způsobem korigovala, což je výhoda a nevýhoda zároveň.
Tragédie i Naděje současně
Na jedné straně to otevírá velmi otevřené pole pro reformu a prosazení se konsenzu,
že ta humánní, mírumilovná a principiálně nenásilná podoba islámu se může prosadit větši-
nově právě díky tomu hroznému a tragickému
katalyzujícímu účinku těch zločinů
. Že totiž
ty zločiny, to vraždění, ta nelidskost, to zabíjení náhodných kolemjdoucích ve jménu Alláha,
může být, ačkoliv je to hrozné pomyšlení, tím faktorem, který přiměje nejenom nás Evropany
k utvrzení se v přesvědčení, že náboženská víra se nesmí nikdy spojovat s tímto druhem jed-
34