Na kole do Tasova

tasovDélka trasy cca 35 km
Tasov a jeho okolí je zajímavý cíl pro výlety. Vyjedeme z Bíteše směrem Lánice, u Horního mlýna odbočíme vlevo a podél potoka pojedeme do Nových sadů, které projedeme a dáme se směrem na Březku a Holubí Zhoř. U Božích muk nad Březkou se určitě pokocháme pohledem na tu naši krásnou Vysočinu.

V dálce se budeme dohadovat o vesničkách na obzoru, zahlédneme, jak z lesů směrem na Krokočín vyčuhují vrcholky borovic douglasek, ale zahlédneme i kouřící chladící věže Dalešické elektrárny. Už jsme si na ni zvykli.

Pokračovat budeme přes Holubí Zhoř do Tasova. Tasov je stará obec,jako podhradí hradu Tasov, který je také nazýváné jako hrad Dub,je připomínán už v r. 1233. Obec dne čítá asi 600 obyvatel. Mají zde hezký kostel sv. Petra a Pavla ze 14.století, později byl často přestavován. V kostele mají krásné vyřezávané lavice z r. 1680. Kousek od kostela stojí barokní fara, na místě dřívější kaple sv. Jiří z r.1730.

Na kraji Tasova, před mostem přes potok Polomina,odbočíme vpravo a s potokem po pravé straně, asi 1 km pojedeme po polní cestě , podívat se na zbytky gotické tvrze z konce 14. století, tzv. Hrádek. Vrátíme se na silnici, projedeme náves a zajedeme si do části obce, zvané Bosna, podívat na dům kněze, básníka a spisovatele Jakuba Demla. Dům byl postavený v r. 1921 podle projektu známého architekta B.Fuchse. Jakub Deml je pochován na starém hřbitově u kostela . Tasovští vůbec mají štěstí na místní úspěšné spisovatele. Místní rodáci Stanislav Vodička a Karel Švestka jsou známí nejen v našem regionu.

Nyní jsem na rozpacích, jak pokračovat dál. Dříve vedla modrá turistická značka od kostela polní cestou až k hradu Dub, byla zrušená ( nenechte se zmást na starších mapách) a vede nyní po silnici k Oslavě k Panskému mlýnu, kde odbočuje vpravo do obce Oslava. Takže na hrad Dub se můžeme prakticky podívat pouze od Oslavy u Stejskalova mlýna, ke kterému odbočíme u Panského mlýna vlevo, asi 1 km podél Oslavy. Celá oblast kolem hradu v současné době je oplocená, z důvodu výsadby mladých porostů, doufám, že ne z dalších důvodů. Stejskalův mlýn velkoryse opravil úspěšný podnikatel p. Holomek.Ti odvážní, buď po domluvě a nebo bez domluvy mohou po žebříčku přelézt plot ohrazení a po vyznačené pěšince se vydat až hradu Dub. Jsou tam zbytky zdiva a hradeb a pěkný výhled dolů na řeku Oslavu.Snad tomu bude za nějakou dobu jinak.

Vrátíme se do Tasova. Zastavte se v cukrárně Jiřina, místní hostinský je dobrý znalec moravských vín, třeba si s ním povykládáte. Návrat domů , to jsou dvě možnosti : buď tou samou cestou, jak jste přijeli a nebo, pokud vám zbyly ještě nějaké síly, směrem na Lhotku, Osovou Btýšku a Vlkov.

Šťastnou cestu a bez nehody.